wtorek, 14 października 2014

Brand identity

W ostatnim czasie na rynku polskich producentów obuwia zauważyłam pewną "prawidłowość" mającą zwiększyć rozpoznawalność marki (w mniemaniu właściciela i marketera).

Chodzi o umieszczanie blaszek z nazwą na butach, które stało się już pewnym standardem. Nie wystarczy już podpis na zamku w botkach, napis woła do nas też z boku. Rozumiem inicjały - zajmują zdecydowanie mniej miejsca i są subtelniejsze. Ale blaszki ? Dwuczłonowe nazwy ?

W mojej opinii ani to ładne, ani tym bardziej zachęcające do zakupu. O ile nazwy marek widoczne na obuwiu sportowym mają swoje uzasadnienie - w przypadku czółenek i botek już nie.
Nie świadczy to o luksusie, a tym bardziej o jakości, którą chwalą się te marki.

WOJAS
PRIMA MODA
BADURA

GINO ROSSI

Siłą marki jest jej właściwa identyfikacja, nie oznacza to jednak potrzeby epatowania nazwą w przekonaniu, że tylko takim sposobem pozostaniemy w świadomości klienta.

Blaszka z nazwą umieszczona z boku buta w tym przypadku nie spełnia roli przysłowiowej "wisienki na torcie". Na rynku są przecież inne możliwości - logo tłoczone na skórze, wszyte inicjały lub w formie ćwieka dyskretnie umieszczone na obuwiu.

Jeśli marce zależy na rozpoznawalności sugerowałabym projektantom/marketerom sięgnięcie po inne formy typu: kolor podeszwy, charakterystyczny materiał, niebanalny obcas, wyjątkowe opakowanie itp.

Mnie "ozdoby" w postaci blaszki zniechęcają do zakupu. Nawet najpiękniejszy model traci swój urok z przyczepioną nazwą marki.

Zastanawiam się skąd ten pomysł ? Nie przypominam sobie, by zagraniczne marki stosowały takie zabiegi. Być może się czepiam, ale od marek, które aspirują do poziomu premium lub wręcz komunikują o najwyższej klasie wymagam jednak trochę więcej….


Fot. materiały prasowe